TRENI PARANOID

nga Bujar Meholli

Besimi i verbër në teknokracinë që ka ndërtuar thurimën fragjilo-delirante është mekanizëm thelbësor i shndërrimit drastik tekniko-taktik, që po shkakton çarje kulturore-sociale përbrenda hapësirës shqiptare, duke e zvogëluar përherë e më shumë njeriun si entitet. Në një ese timen (Globalizmi hibrid) pata shkruar se “njeriu i sotëm, fragjil e delirant, transformohet lehtësisht në vegël të politikës si militant pa tru, të fesë si fanatik dhe dogmatik që nuk familjarizohet me laicizmin, si snob e ndjekës i turmës shoqërore (pseudonacionalist dhe pseudopatriot) me paaftësinë për t’u veçuar dhe për t’u formuar si individ, me perceptime autentike e racionalitet. Njeriu i sotëm, të cilit perëndimi globalist ia proklamon demokracinë dhe lirinë e shprehjes, (pa kurrfarë kufizimi a filtrimi) është mall për t’u shkëmbyer, është informacion sensacional që shkatërron çdo etikë e çdo kufi të intimitetit, është karrem për t’u kapur në rrjete të sëmura mediatike dhe për t’u fituar shuma marramendëse në kurriz të tij.” Një udhëtim i tillë bizar, butaforik-globalist, mund të konceptohet si brenda kabinave të një treni paranoid nisur drejt vetëmashtrimit psikologjik-moral e estetik, drejt viseve ku buron kultura e mohimit, bastardimi i shijes, perversioni artistik-kulturor, falsifikimi i perspektivës normale, gjer aty sa t’i bëjë pasojat të duken si shkaqe.

Kultura masive ka shkaktuar mpirje hipnotike, ka krijuar njëfarë “stoicizmi” për lamentacionin popullor që rrethit vicioz i çapitet andej-këndej, krejtësisht në antipod me progresin. Presupozimi i forcave “kurajoze” që i gjeneron sot shqiptari shkojnë për bukuri (!) me trivialitetin kronik dhe përgjithësisht me veprimtarinë mekanike, qëndrimin në vendnumëro me neurozat religjioze (la religion de la souffrance) e nacionaliste-patetike, me pamundësinë për t’i ikur kurthit tekniko-taktik bashkëkohor ku ka ngecur. Gani Bobi do ta shtronte pyetjen: “nga shtimi i madh, kualitativ dhe kuantitativ, i sendeve “dedikuar njeriut”, a është bërë njeriu zot i sendeve apo sendet zot i njeriut?!” Nga kjo “përmbytje” e sendeve, dhe këtu pa mëdyshje futen zhvillimet sipërore teknologjike të kohëve tona, gjegjësisht lehtësirat e paimagjinueshme që njeriu i ka krijuar për ta kontrolluar natyrën dhe për t’ia lehtësuar vetes gjërat, cili është orientimi real, konkretisht, i shqiptarit të shekullit XXI? A ka rënë kokë e këmbë rob i këtyre “sendeve”, i çliruar nga prangat e autokratizmit dhe i shpënë në një demokraci pa fre?

Antonin Artaud do të deklamonte se “shoqëria ka mbytur në azilet e veta të gjithë që donte t’i hiqte qafe a të mbrohej nga ta, pasi që refuzuan të bëhen bashkëpunëtorët e saj në njëfarë neverie të madhe.” Kjo neveri që ne e përjetojmë sot, sikur të kishim konsumuar ndonjë bar emetik, është shkaktuar nga mass media, dhe përgjithësisht nga hierarkitë që e komprometojnë demokracinë duke u lëngëzuar në emër të lirisë së shprehjes dhe mendimit. Këto hierarki kanë shtënë në duar çdo “pronë” e kështu po angazhohen përditë për “vlerat kulturore” nën një digjimodernizëm të llahtarshëm, brenda të cilit të rinjtë mezi arrijnë ta lexojnë e kuptojnë një paragraf dhe përdorin arbitrarisht mnemoteknikën e AI-së për shërbime banale-idioteske sot dhe për rendje drejt qorrsokakut nesër. Vis inertiae e këtij digjimodernizmi i shkon për shtat devizës vulgare “konsumo për të jetuar dhe për t’u integruar” duke ikur përherë e më larg problemeve ekzistuese të realitetit të egër që një intelektual me dinjitet angazhohet për t’i përmirësuar.

Për Gani Bobin “kultura masive identifikohet me konceptin e argëtimit, ndaj ajo ndikon në standardizimin e shijes uniforme e stereotipizuese, rrjedhojë e ngathtësisë dhe lodhjes, zbrazësisë dhe tëhuajsmit intelektual.[1] Përbrenda këtij spektri mund t’i vrojtosh sot ventrilokistët-sharlatanë tek ndjekin rrjedhën e vijueshme të niveleve më të ulëta, burleske, të shkencës, politikës, fesë, artit, kulturës, televizionit e shtypit dhe në shpërpjesëtim arkaik, porsi falltarë profetizues, rimarrin e riaktualizojnë maksima pseudo-nacionaliste, merkantile, thurin elozhe për dehje turmash dhe zgjatje rehatllëku në comfort zone që e kanë krijuar falë turmës ekzaltuese, kulturalisht provinciale.

“Nëse keni nevojë për ndonjë benefit – shkruan  Alenka Zupančič – do të përballeni me procedura burokratike, të pa tejkalueshme, e me dërdëllitje absurde, privuar nga çdo ndjenjë njerëzore e sensi të përbashkët.”[2] Sisteme të tilla burokratike, thelbësisht të klisheizuara e fetishizuara, diktojnë jetën kulturore-sociale me protezhetë e përbetuar, snobistë, që turren për ta relativizuar secilën nismë e për ta shuar secilin zë kritik derisa të mbizotërojë velejteti masiv e grindja çmeritëse. Kjo është kura e nevojshme! Dhe pak opium nacionalist-patetik. Tamam. Britma që depërton gjer në prehistori për ta stampuar vjetërsinë, për t’i treguar botës se jemi të parët në çdo gjë, në veshët e dallkaukëve tingëllon aq sensualisht, aq këndshëm, a thua është zëri melodioz i Michèle Torr-it. Por veshët e rafinuar, mendja e kultivuar, objektivisht kritike, nuk ngelen në kurthet e shijes mesatare, turbologjike, që bastardon autenticitetin për “spektaklin sensacional” nën egjidën e ortodoksisë.

Mendja e rafinuar shqiptare duhet të rreket drejt progresit – siç do të thoshte Krleža, jo me mitralozë e me hakmarrje por me libra – pa idilet fiktive të lavdisë dhe vjetërsisë, pa velin e ëndrrave fantazmagorike, inferiore, pa letargjinë fantastike që mbulon realitetin megjithë degradimet, shkarjet, plasaritjet dhe perversitetet që e helmatisin si akrepi trurin e shëndoshë të qytetarit aktiv, të së ardhmes, që refuzon pelegrinazhin paranoid.

(c) 2024 Bujar Meholli. Të gjitha të drejtat janë të autorit. Imazhi në kopertinë është realizuar me Midjourney.


[1] Cituar sipas Aspekte të problemit: “Kulturë masive”, botuar në revistën “Fjala”, Prishtinë, Prill, 1975

[2] Love Thy Neighbor as Thyself?!, PROBLEMI INTERNATIONAL, vol. 3, no. 3, 2019 © Society for Theoretical Psychoanalysis

Rreth Autorit

Profesor i letërsisë shqipe, eseist, kritik, dhe shkrimtar. Krahas ligjërimit të letërsisë, analizon problematika nga letërsia, filozofia, psikologjia, muzika, piktura, filmi dhe kultura në përgjithësi.

Author Archive Page

Lini një përgjigje

Zbuloni më tepër nga Peizazhe të fjalës

Pajtohuni tani, që të vazhdoni të lexoni dhe të përfitoni hyrjen te arkivi i plotë.

Vazhdoni leximin