Me pasazhin (në fund) shkëputur nga një reflektim mbi artin e shtatë botuar në këtë revistë, duam të ftojmë lexuesit tanë dhe dashamirësit e filmit të na bashkëngjiten në edicionin e shtatë të Ekranit të Artit që do të mbahet 5-9 qershor në Shkodër. Ky edicion, nën titullin Solitude and Multitude, paraqet një program të pasur me vepra të videoartit, filmit të shkurtër e të gjatë, dokumentar e fiksion, punime nga artistë vendas dhe ndërkombëtarë që do të shfaqen në Kinema Republika, Art House, Galerinë e Arteve, Vendin e Dëshmisë e Kujtesës, Qendrën Rinore Arka, Auditorin Franceskan, Galerinë Oda dhe në Kalanë e Rozafës.
Programi i plotë mund të shfletohet këtu. Veçojmë për ju disa prej aktiviteteve që na tërhoqën vëmendjen, si dhe tekstin prezantues të këtij edicioni.
Solitude and Multitude – Tea Paci
Por ka një tjetër mënyrë për mua të shkoj në kinema (përtej armatosjes me diskursin e kundër-ideologjisë); duke e lënë vehten të mahnitem dyfish, nga imazhi e nga ajo që e rrethon – sikur të kisha dy trupa njëkohësisht: një trup narçiz i cili vështron, i përhumbur, në pasqyrën gëlltitëse të ekranit, dhe një tjetër trup pervers, i gatshëm të fetishizojë jo imazhin, por pikërisht atë që e tejkalon: teksturën e tingullit, sallën, terrin, masën e errët të trupave të tjerë, rrezet e dritës që hyjnë e dalin në sallën e kinemasë.
Roland Barthes, “Leaving the Movie Theater”. From Phillip Lopate (ed.), The Art of the Personal Essay, New York: Anchor Books, 1995 *
Në këtë paragraf të shkurtër por plot tharme, Roland Barthes përkufizon eksperiencën e spektatorit në kinema si të dyzuar: i pari, një trup i zhytur në pasqyrën e ekranit, i përthithur (e hera herës i reflektuar); eksperienca e përqendrimit. I dyti një trup i shpërhapur, që e lë veten të mahnitet e të zaptohet nga pjesa tjetër; eksperienca e shpërqendrimit mund ta quajmë, drejt asaj që ndodh jashtë kuadrit e cila përfaqësohet nga vetë salla e kinemasë.
E para është një eksperiencë e vetmuar përballë imazhit, e dyta e çon spektatorin drejt ”masës së errët të trupave të tjerë”
Sepse nëse është e vërtetë se sot, salla e kinemasë përvijohet si hapësira e një vëmendjeje të privilegjuar për individin e veçuar, gati gati një strofull, për ti shpëtuar përthithjes së fluksit të fragmentuar e bulimik të imazheve e informacioneve, është po aq e vërtetë që shkojmë në kinema pikërisht për të mos qenë vetëm e për t’i parë filmat me të tjerët. Prania e tjetrit është përbrendësisht pjesë e eksperiencës kinematografike.
Në reflektimin e Barthes, pyetja e nënkuptuar duket se është: “ku jemi kur shohim një film?” Ana tjetër e kësaj pyetjeje mund të jetë: “me kë jemi kur shohim një film?”
Shkoj shpesh e vetme në kinema dhe më është dashur pak kohë ta kuptoj që ndjesia është ajo e të shkuarit në një takim të pa programuar me dikë tjetër. Nganjëherë, na bëjnë shoqëri persona të njohur, fytyra mike e të afërta, por të shumtën e herëve, ai që na rri afër është një i panjohur, me të cilin për disa minuta ose ndonjë orë, kalojmë kohën, përballë të njëjtit objekt, i cili provokon tek secili humore e reagime, qofshin ato të kundërta apo të ngjashme.
Gjatë filmit gati e harrojmë praninë e tjetrit e këtë bashkëndarje. Ftillohemi shpesh vetëm në fund, kur dritat ndizen e, sikur të ishim zgjuar nga një mpirje, e gjejmë veten në këtë komunitet të përkohshëm që ndërtohet e shprishet, jo më nën dritën e zjarrit të vatrës por të një vargëzimi imazhesh.
Vetëm, por jo të izoluar, një shumësi heterogjene, e ndalur e në të njëjtën kohë në lëvizje. Salla si një trup i gjallë, që merr frymë, imagjinon, dremit, ëndërron.
Nganjëherë mjafton të ulesh së bashku që të marrësh pjesë. Shikim të këndshëm!
“Anulloje Ligjin”
Shfaqje filmike / Kinema Republika / 6 qershor / 21.00Një dokumentar që heton kompleksitetin e kombit shqiptar, përmes tregimit të historisë kontroverse të monumenteve të tij. Ku janë dhe çfarë janë duke u bërë sot monumentet e vjetra socialiste shqiptare? Cilat janë monumentet e reja të ngritura në këtë epokë neoliberale dhe kapitaliste? Fabrizio Bellomo ndjek një rrugë tërheqëse dhe kaotike përmes historisë së Shqipërisë.
“Inside”
Shfaqje filmike / Kinema Republika / 7 qershor / 19.30
Filmi “Inside” nga regjisori grek Vasilis Katsoupis shfaqet për herë të parë në Shqipëri. Nemo është një hajdut arti që gjendet i mbyllur në një shtëpi në New York. I bllokuar në një kafaz të artë, i rrethuar nga një koleksion i mrekullueshëm veprash arti, ai arrin kufijtë e tij fizikë dhe emocionalë. Filmi është një eksplorim ekzistencial i nevojave njerëzore që vë në pikëpyetje vlerën e artit dhe luksit.Disobedience ArchiveBisedë /Arka Youth Center/ 8 qershor / 11.00Kuratorët Marco Scotini dhe Arndol Braho prezantojnë projektin e tyre Disobedience Archive, aktualisht në ekspozitë në La Bienale. Disobedience Archive është një video arkivë e lëvizshme, që zhvillohet në disa faza e cila përqëndrohet në marredhëniet mes praktikave artistike dhe aksionit politik. Projekti gjeneron një atlas të taktikave të rezistencës bashkëkohore, duke përfshirë qindra elemente dokumentare që përfshijnë dekada.
KINEMAJA E FËMIJËRISË, FËMIJËRIA E KINEMASË
Ardian Vehbiu